lördag 29 maj 2021

MAX UTE I KYLAN

Boken kan lånas på bibliotek och den finns också som ljudbok.

MTM (Myndigheten för tillgängliga medier)har skrivit diskussionsfrågor och skrivövning till boken. Beställ (gratis) från mig: ritta_jacobsson@hotmail.com  

LITE FAKTA:

VAR: Segersjö, Tumba

HUVUDPERSON: MAX (går i nian) 15 år

ÅRSTID: Senhöst

INSPIRATIONSKÄLLA: Ungdomar som tvingas byta skola pga föräldrars skilsmässa, hur svårt det kan vara att få nya kompisar och bli accepterad i ett sammansvetsat gäng. Och så en artikel i tidningen om en hockeyturnering som kraschade då alla lag smittades av vinterkräksjuka.       

Kort om INNEHÅLLET: 

Max liv suger. Hans mamma har stuckit, han har inga kompisar i sin nya skola. Dessutom blir han utkastad ur hockeylaget. Men det vågar han inte berätta för sina föräldrar utan gömmer sin hockeytrunk i  det spökliga källarförrådet och vandrar ensam gata upp och gata ner ute i kylan då han skulle varit på träning.

Så småningom får Max en chans att få spela i ett nytt hockeylag. Men det blir svårare än han tror. I området där Max bor börjar någon stjäla från ensamma pensionärer. Och en kväll ser Max något han inte borde se. Hur långt är Max beredd att gå för att få nya vänner? 

 

Stegen ekade i gången,
men upphörde plötsligt.
Varför sa de ingenting?
Hjärtat bultade.
Jag svettades i mina varma kläder.
Varför gick de inte raka vägen
till sitt förråd? Hade de sett mig?
Nätdörren till vårt förråd hade glidit igen.
Men den som kom närmare skulle se
att dörren inte var låst.
Känslan av att något inte stämde blev starkare.
De kanske var några sjuka typer
som gillade att plåga folk.
Kanske höll de på som bäst att planera
hur de skulle tortera mig.
Jag höll på att kräkas vid tanken.
Varför flydde jag inte när de kom!
Ingen visste var jag var.
Pappa skulle aldrig leta efter mig i källaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar