onsdag 2 juni 2021

"EVIGA GLÖMSKANS ALLÉ" Miljöer/ fakta

Eviga glömskans allé fick priset "Spårhunden" för årets bästa barn- och ungdomsdeckare. Den kan lånas på bibliotek och den finns också som talbok. Den kan också köpas via näthandeln som pappersbok (häftad) eller som e-bok 

LITE FAKTA:

VAR: Tullinge, Tumba

HUVUDPERSON: Alexa. 16 år. Går på årskurs 1 på Tumba Gymnasium

ÅRSTID: Vinter

INSPIRATIONSKÄLLA: Brott mot åldringar (I en ungdomsbok? - JA!)

Några av de mest avskyvärda brotten begås mot hjälplösa offer: barn, handikappade, åldringar. Dessa brott drabbar i allra högsta grad också deras anhöriga.

 

 Alexa är van vid att klara sig på egen hand då hennes mamma är ofta bortrest, men mormor är Alexas stora stöd och klippa. Men plötsligt är det något som inte stämmer med mormor. Hon uppför sig konstigt och börjar avslöja mörka hemligheter. Dessutom smyger någon omkring på mormors stora tomt.

   Plötsligt känns inte det ödsliga huset lika tryggt som förut.      

Foto: Tina Jacobsson

"Jag sprang nerför backen mot Blomsterbo. Kylan sved i lungorna men jag vågade inte sakta ner farten. Varje sekund kunde vara dyrbar. Jag svängde in på infarten, men stannade tvärt. Allén såg ut som en mörk tunnel. Varför lyste inte utebelysningen? Den tändes ju automatiskt med en timer. Jag bet ihop och sprang mellan de mörka träden utan att snegla åt sidorna. 

  Blomsterbo höjde sig ur drivorna med svarta fönster. Det var nästan som om alla färger hade försvunnit. Det fanns bara vit snö som glittrade i det svaga månskenet. Jag stod huttrande i kylan. Motstridiga känslor kämpade om makten över mig. Rädsla och vidskepelse mot sunt förnuft. Varför var jag så rädd...?"

Foto: Tina Jacobsson

"Plötsligt vaknade jag av ett ljud. Först visste jag inte om jag bara hade drömt. Jag lyssnade. sedan hördes det igen. Hasande steg närmade sig min stängda dörr. Var det mormor? Problemet var att hon inte längre kunde ta sig uppför trappan!

   Jag vågade knappt andas men vek sedan undan täcket och satte ner fötterna  på golvet. Med smygande steg tog jag mig till dörren och tryckte örat mot den. Utanför hördes tunga andetag. Någon stod på andra sidan! Nackhåret reste sig och rädslan gjorde mig yr." 

Foto: Tina Jacobsson

Lite romantik finns det också:   

    "Just då jag skulle vända mig om kom Rasmus in och slöt sina armar om min midja bakifrån.  
  - Har du en t-shirt att låna ut, sa han. Min är genomsvettig. Han pussade mig i nacken. Det kittlade skönt. 
  - En gång till, sa jag.
  - Har du en t-shirt...
  - Nej, pussa mig en gång till. Hans varma andedräkt fick huden att knottra sig. Han borrade in näsan i min nacke och pussade mig igen."

Och dessutom en bitchig väninna:
Amanda har avslöjat Alexas hemlighet ute på nätet. Och förvrängt Alexas ord om Rasmus och hennes fina kärleksstund:
 " Mina händer skakade. Hela jag gjorde det.
  - Va-va-varför skrev du ... så? 
  - Men du sa ju så. Att ni höll på typ ... överallt.
  - Det sa jag inte!
  - Joho då! Och du sa att ni hade sex eller hur?
  - Men inte ... porr! Hur fan kan du skriva nåt sånt?
  - Amanda såg på mig med överlägsen min.
  - Alltså, jag fattar inte vad du håller på med! Först berättar du dina hemligheter för mig och nu påstår du att du ljög. Hur ska du ha det? Jag trodde att vi var kompisar! Tydligen hade jag fel!"  

Men mest spänning: "Kallsvetten bröt fram och hjärtat hamrade så hårt att jag trodde att det skulle hoppa ur bröstet. Jag tvekade, men tog sedan sats och fortsatte över det brunmålade betonggolvet, allt längre in.

   Någon satt på en stol med ett huckle på huvudet och med ryggen mot mig. Plötsligt skar en metallisk skräll genom tystnaden. Jag hade gått rakt mot en torkställning. Den föll ner framför mina fötter. Just då vände sig figuren om. Ett blekt ansikte skymtade under hucklets skuggor och svarta ögon borrade sig in i mina..."

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar