söndag 6 juni 2021

Böckerna om AFRODITE - miljöer/fakta

Böckerna om AFRODITE (6 st): Afrodite och döden (fått priset "Spårhunden" för årets bästa barn- och ungdomsdeckare), Afrodite och sveket, Afrodite och hämnden, Afrodite och olyckstrasten, Afrodite och skulden, Afrodite och ödet  

Böckerna kan lånas på bibliotek och de finns också som talbok. De kan också köpas via näthandeln som pappersbok (häftad) eller som e-bok
Det finns läsförståelsefrågor till Afrodite och döden. Beställ (gratis) från mig: ritta_jacobsson@hotmail.com  

LITE FAKTA: 

VAR: Tumba/Vårsta, Trosa (Olyckstrasten), Gålö (- i boken Gärdö - Skulden) 

HUVUDPERSON: Afrodite, kallas Ditte. 13-14 år: Går i 8:n i Döden, Sveket och Hämnden och i 9:n i Ödet. 

ÅRSTID: Från höst till höst under ett år i Dittes liv   

INSPIRATION: ... har jag fått ur verkliga brott som drabbat ungdomar, något som jag hört eller läst om och blivit så upprörd över att jag skrivit en bok om händelsen. Ex. En ung flicka försvinner och hittas död (Afrodite och döden), ungdomar tvingar andra ungdomar begå brott (Afrodite och sveket).


 1. AFRODITE och DÖDEN:
En kväll försvinner Afrodites klasskamrat på vägen hem från en kompis. Några dagar senare hittas hon död. Afrodite försöker få fram svar om Mikaelas död och drabbas snart av en gnagande känsla. Mördaren är någon hon känner!    

Trollsjön i Vårsta

  "Vägen sluttar kraftigt mot sjön. Jag sneglade bakåt, kunde bara inte låta bli. Ibland kändes det som om någon tog tag i mig, men det var bara grenar. Buskar som rörde sig i vinden förvandlades i min fantasi till galna mördare som väntade på att överfalla mig.

  Jag försökte låta bli att tänka på hur Mikaelas kropp hade sett ut efter det att hon hade hittas i skogen. Jag misslyckades.

   Jag var nästa framme vid sjön, vattnet skymtade som ett stort svart hål i marken, när jag plötsligt hörde något. Det var dova steg. Och de närmade sig. Jag visste att jag borde gömma mig, men var så rädd att jag inte kunde ta ett steg." (ur Afrodite och döden)

 


Afrodite är på jakt efter bevis mot Mikaelas mördare:

Hedvigs stuga = en gammal scoutstuga vid Trollsjön i Vårsta

"Jag kan inte påstå att det var med munter sång på läpparna jag ledde cykeln mot Hedvigs hus medan skymningen föll på. Det pirrade rejält i magen och jag fick anstränga mig för att inte vända tillbaka. Men samtidigt ville jag kolla om väskan stod kvar.

  Det lyste på övervåningen med jag såg ingen rörelse. Jag väntade ett tag, men ledde sedan cykeln till baksidan" 

  2. AFRODITE och SVEKET

 Flera av Afrodites klasskompisar börjar bete sig konstigt. Men när Afrodite börjar ställa frågor möts hon av en mur av tystnad och rädda blickar. Hon förstår inte vilka hänsynslösa typer hon har att göra med. Snart blir hon anklagad för stöld och hennes älskade hund Voff svävar i livsfara.

Kassmyra grustag i Vårsta
"Anna fortsatte fram trots att hon tyckte att det var ett konstigt ställe att träffas på.

  - Marko!

  Ropet slukades av den hårda vinden.

 Framför henne öppnade sig ett mörkt sandlandskap. Det hade varit populärt att åka pulka nedför de branta sluttningarna tills det hade fått ett brutalt slut. En kille hade åkt rakt på en stor sten som doldes under snön.

  Plötsligt hörde hon knarrande steg. Hon vände sig om och spanade. Det var verkligen mörkt. Hon såg ingenting. Stegen hördes överallt nu och hon omringades snabbt. Hårda händer grep tag i henne, höll fast henne. Hon skrek till men då trycktes en hand mot hennes mun. De började släpa henne mot den branta kanten..." (ur Afrodite och döden) 

  3. AFRODITE och HÄMNDEN

Det verkar som om någon är ute efter Afrodite. Hon har förföljts, fått mystiska telefonsamtal och mail. I området har dessutom några unga tjejer blivit överfallna och misshandlade. Har överfallen något att göra med Afrodite? Hon bestämmer sig för att ta reda på hur allt hänger ihop. Men det är en pusselbit hon har missat. En farlig sådan.

Broängsspåret i Vårsta är ett populärt motionsområde med bl a elljusspår, bad och utomhusgym 

Afrodite är ensam ute på ett joggingspår i skogen:

 " En ny blixt sprakade till och lyste upp skogen. Och något bakom granklungan. Ett par stora, grova kängor! Hjärtat frös till is. Kängorna rörde sig. Grenarna gungade till, vek sig för någon med lång svart mantel av grovt tyg. Den stora huvan var uppdragen och huvudet försvann i dess skuggor.

  En blixt till. I ögonvrån såg jag någon röra sig bredvid den höga stenen. Ännu en mantelklädd skepnad steg fram. De gick med stora kliv. Och de var på väg mot mig."    

  4 AFRODITE och OLYCKSTRASTEN

Efter en otäck höst och vinter vill Afrodite bara ha en lugn sommar med sin kille i en mysig småstad vid kusten. Men de lokala ungdomarna är fientliga och Afrodite upptäcker en tjej som tycks vara inläst i en herrgårds källare. Hon försöker ta reda på mer om tjejen, men sanningen visar sig vara hemskare än hon kunnat föreställa sig.

Muren med glasbitarna såg jag i Lissabon. Den satte igång min fantasi - se nedan...
 
  "På vår högra sida reste sig en två meter hög vit cementmur toppad av inmurade, vassa glasskärvor som stack rakt upp mot skyn.

  -- Det ser ju ut som ett fängelse.

  Hon hann knappt avsluta meningen förrän två revirkivande trastar kom flygande genom luften som ettriga stridsplan. De mörka kropparna for upp och ner tills den ena gjorde en störtdykning neråt.

  -- Nej!

  Alexander och jag skrek samtidigt. Det hjälpte inte. Fågeln kraschlandade rakt mot de vassa glasskärvorna."   

  5. AFRODITE och SKULDEN

Afrodites familj hyr ett hus i skärgården. Rätt snart upptäcker Afrodite att den roliga, charmiga killen i grannhuset trakasseras av ett maskerat mopedgäng. Afrodite kan inte begripa varför. Hon kan inte låta bli att börja nysta och blir snart insyltad i en otäck härva med smuggling, misshandel och - mord.   

De bildade en mänsklig mur som blockerade vägen. Bakom oss fanns bara den branta bergskanten med stupet nedanför.

Gålö (i boken Gärdö)

  Robin och jag stod alldeles stilla. Att ta sig fram till moppen och köra iväg hade krävt massvis av mod. Det hade inte någon av oss.

   Ingen sa något. Det behövdes inte.

  Ibland räcker bara en enda gest för att skrämma vettet ur en människa.  Eller kompakt tystnad.  Vi var två mot elva, tolv. Då är man inte så kaxig."
(ur Afrodite och skulden)    


  6. AFRODITE och ÖDET  

Afrodite är enda tjejen i skolans innebandylag. Men vissa vill att den populära Erik ska ta hennes plats. Stämningen blir allt hårdare. Den unga idrottsläraren Ted försöker stötta henne, men han pressas av privata bekymmer. Afrodite dras in i Teds problem och hotas av något betydligt allvarligare än lagkompisarnas hatkampanj. 
Fofo: Tina Jacobsson

 
Afrodite jagas av farliga, hotfulla kriminella. Tillsammans med Teds synskadade syster Tea flyr hon för sitt liv:

"Jag började leta efter ett gömställe då jag såg en skymt av något mörkt och högt mellan trädtopparna. Med onda aningar fortsatte jag några meter till. Sedan tvärstannade jag. Chockad. Framför oss tornade ett brant berg upp sig. Stigen fortsatte uppåt. Jag skulle aldrig våga ta med mig Tea dit! Ett enda litet snedsteg och hon riskerade att falla ner i stupet.

   Jag släppte taget om hennes hand och sprang runt i panik på jakt efter en annan väg då jag fick syn på en mörk öppning i berget. En grotta!"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar